학교폭력예방법(學校prevactention法, )은 학교폭력 예방 및 대책에 관한 법률로, 학생들의 인권을 보호하고 사회 내에서 그들의 건강한 발전을 도모하기 위한 시행법이다. 이 법은 2021년 6월 23일 시행되었으며, 2020년 12월 22일 법률 제17668호로 일부 개정되었다.
그 법은 그 목적과 주요 정의를 개략적으로 설명하는 몇 개의 조항으로 구성되어 있다. 다음은 중요한 조항에 대한 설명 요약입니다:
제1조(목적): 이 법의 주요 목적은 학생들의 인권을 보호하고 책임 있는 사회 구성원으로서 학생들의 성장을 촉진하는 것이다. 이는 피해자 보호, 가해자에 대한 지도·교육, 피해자와 가해자 간 분쟁 해결 등을 통해 이뤄진다.
제2조(정의): 이 조항은 법 전체에서 사용되는 특정 용어에 대한 정의를 제공합니다. 정의에는 다음이 포함됩니다:
학교 폭력: 상해, 폭행, 감금, 협박, 착취, 명예훼손, 모욕, 공갈, 강제 심부름, 강제노역, 성폭력, 왕따, 사이버 왕따, 그리고 정보통신망을 통한 음란물 또는 폭력적인 정보의 유포.
1-2. 괴롭힘: 이는 학교 안팎에서 2명 이상의 학생이 특정 개인 또는 학생 집단을 대상으로 지속적 또는 반복적으로 신체적 또는 심리적 공격을 가해 피해자에게 피해를 입히는 것을 말한다.
1-3. 사이버 폭력: 그것은 학생들이 인터넷과 휴대전화와 같은 정보통신기기를 사용하여 특정 개인에 대해 지속적이고 반복적인 심리적 공격을 하는 것을 포함한다. 여기에는 특정 학생에 대한 개인 정보 또는 허위 정보의 유포도 포함될 수 있다.
학교: 제61조의 규정에 의하여 운영되는 초·중·고등학교, 특수학교, 그 밖에 「초·중등교육법」 제2조의 규정에 의한 학교를 포함한 교육기관을 말한다.
가해 학생: 가해자 중 한 명으로서 학교폭력에 가담하거나 적극적으로 가담한 학생을 말한다.
피해 학생: 학교폭력으로 인하여 피해를 입거나 피해를 입은 학생을 말한다.
장애 학생: 신체적·정신적·지적 장애로 인하여 장애인 특수교육에 관한 법률 제15조에 따른 특수교육을 필요로 하는 학생을 말한다.
이러한 정의는 법 내에서 사용되는 용어와 그 이후의 시행에 대한 공통된 이해를 확립하는 데 중요한 역할을 한다.
학교폭력예방 및 대책에 관한 법률 ( 약칭: 학교폭력예방법 )
제1조(목적) 이 법은 학교폭력의 예방과 대책에 필요한 사항을 규정함으로써 피해학생의 보호, 가해학생의 선도ㆍ교육 및 피해학생과 가해학생 간의 분쟁조정을 통하여 학생의 인권을 보호하고 학생을 건전한 사회구성원으로 육성함을 목적으로 한다.
제2조(정의) 이 법에서 사용하는 용어의 정의는 다음 각 호와 같다. <개정 2009. 5. 8., 2012. 1. 26., 2012. 3. 21., 2021. 3. 23.>
1. “학교폭력”이란 학교 내외에서 학생을 대상으로 발생한 상해, 폭행, 감금, 협박, 약취ㆍ유인, 명예훼손ㆍ모욕, 공갈, 강요ㆍ강제적인 심부름 및 성폭력, 따돌림, 사이버 따돌림, 정보통신망을 이용한 음란ㆍ폭력 정보 등에 의하여 신체ㆍ정신 또는 재산상의 피해를 수반하는 행위를 말한다.
1의2. “따돌림”이란 학교 내외에서 2명 이상의 학생들이 특정인이나 특정집단의 학생들을 대상으로 지속적이거나 반복적으로 신체적 또는 심리적 공격을 가하여 상대방이 고통을 느끼도록 하는 모든 행위를 말한다.
1의3. “사이버 따돌림”이란 인터넷, 휴대전화 등 정보통신기기를 이용하여 학생들이 특정 학생들을 대상으로 지속적, 반복적으로 심리적 공격을 가하거나, 특정 학생과 관련된 개인정보 또는 허위사실을 유포하여 상대방이 고통을 느끼도록 하는 모든 행위를 말한다.
2. “학교”란 「초ㆍ중등교육법」 제2조에 따른 초등학교ㆍ중학교ㆍ고등학교ㆍ특수학교 및 각종학교와 같은 법 제61조에 따라 운영하는 학교를 말한다.
3. “가해학생”이란 가해자 중에서 학교폭력을 행사하거나 그 행위에 가담한 학생을 말한다.
4. “피해학생”이란 학교폭력으로 인하여 피해를 입은 학생을 말한다.
5. “장애학생”이란 신체적ㆍ정신적ㆍ지적 장애 등으로 「장애인 등에 대한 특수교육법」 제15조에서 규정하는 특수교육이 필요한 학생을 말한다.
The School Violence Prevention Act is a school violence prevention and countermeasure law designed to protect students' human rights and promote their healthy development in society. The Act came into force on June 23, 2021, and was partially amended by Act No. 17668 on December 22, 2020.
The Act consists of several provisions that outline its purpose and key definitions. The following is a summary of the important provisions:
Article 1 (Purpose): The main purpose of this Act is to protect students' human rights and promote their growth as responsible members of society. This is done through the protection of victims, guidance and education of perpetrators, and settlement of disputes between victims and perpetrators.
Article 2 (Definitions): This provision provides a definition of specific terms used throughout the law. Definitions include:
School violence: injury, assault, confinement, intimidation, exploitation, defamation, insults, blackmail, forced errands, forced labor, sexual violence, bullying, cyberbullying, and the dissemination of obscene or violent information through information and communications networks.
1-2. Bullying: This refers to two or more students inside and outside the school continuously or repeatedly conducting physical or psychological attacks against a specific individual or group of students, causing damage to the victim.
1-3. Cyberbullying: it involves students using information and communication devices such as the Internet and mobile phones to carry out continuous and repetitive psychological attacks against certain individuals. This may include the dissemination of personal or false information about a particular student.
School: It refers to an educational institution including elementary, middle, and high schools operated under Article 61 and special schools, and other schools under Article 2 of the Elementary and Secondary Education Act.
Violator: refers to a student who participated in or actively participated in school violence as one of the perpetrators.
Victim: refers to a student who has been damaged or damaged by school violence.
Disabled students: Students who require special education under Article 15 of the Act on Special Education for Persons with Disabilities due to physical, mental, and intellectual disabilities.
These definitions play an important role in establishing a common understanding of the terms used within the law and their subsequent implementation.
Act on the Prevention and Countermeasures of School Violence (abbreviated as the School Violence Prevention Act)
[Enforcement June 23, 2021] [Act No. 17668, December 22, 2020, Partial Revision]
Ministry of Education (School Life and Culture Department), 044-203-6975
Article 1 (Purpose) The purpose of this Act is to protect students' human rights and foster students as sound members of society through the protection of victims, guidance and education of perpetrators, and dispute settlement between victims and perpetrators.
Article 2 (Definitions) The definitions of terms used in this Act are as follows. <Amendment May 8, 2009, January 26, 2012, March 21, 2012, March 23, 2021>
1. The term "school violence" means an act involving physical, mental, or property damage caused by injury, assault, confinement, intimidation, exploitation, defamation, insult, blackmail, forced and forced errands and sexual violence, bullying, cyber bullying, and pornographic and violent information using information and communication networks.
1-2. The term "bullying" means any act in which two or more students inside and outside the school continuously or repeatedly launch physical or psychological attacks against a specific person or group of students so that the other party feels pain.
1-3. The term "cyber bullying" means any act in which students continuously and repeatedly conduct psychological attacks on certain students using information and communication devices such as the Internet and mobile phones, or disseminate personal information or false information related to a specific student.
2. The term "school" means a school operated pursuant to Article 61 of the Act, such as elementary, middle, high schools, special schools, and various schools under Article 2 of the Elementary and Secondary Education Act.
3. The term "inflicted student" means a student who has committed school violence or participated in the act among the perpetrators.
4. The term "victim student" means a student who has been damaged by school violence.
5. The term "student with disabilities" means a student who needs special education prescribed in Article 15 of the Act on Special Education for Persons with Disabilities, etc. due to physical, mental, and intellectual disabilities.