장애인 등에 대한 특수교육법(제1조,제2조. 목적과 정의) Special Education Act for Persons with Disabilities, etc. (Purpose and Definition)
장애인 및 특수교육수요자를 위한 특수교육법은 포용적 교육환경을 조성하여 자아실현과 사회통합을 도모한다는 숭고한 목적을 가지고 있습니다. 이 법은 장애인들이 직면한 독특한 도전을 인식하고 그들에게 양질의 교육과 지원에 대한 동등한 접근을 제공하는 것을 목표로 합니다.
이 법은 명확성과 이해를 보장하기 위해 조항 내에서 사용되는 핵심 용어에 대한 명확한 정의를 제공합니다. 이러한 정의를 자세히 살펴보고 법의 범위와 의미에 대해 더 깊이 이해해 보겠습니다.
1. 특수교육: 이 용어는 장애가 있거나 특별한 교육 요건을 가진 개인의 교육 요구를 충족시키는 특수한 교육 형태를 의미합니다. 이는 이러한 개인의 고유한 특성과 학습 요구를 해결하기 위해 특수 교육 관련 서비스와 함께 맞춤형 교육 과정을 제공하는 것을 포함합니다.
2. 특수교육 관련 서비스: 이러한 서비스는 장애인을 지원하는 데 중요한 역할을 합니다. 상담지원, 가족지원, 치료지원, 지원인력, 보조공학기기지원, 학습지원, 출퇴근지원, 정보접근지원 등 다양한 형태의 지원이 포함됩니다. 이러한 서비스는 포괄적이고 지원적인 교육 환경을 조성하는 데 필수적입니다.
3. 특수교육 대상자 : 법 제15조에 따른 기준에 따라 특수교육을 받도록 선정된 개인을 말합니다. 이러한 사람들은 자신의 특정 장애나 교육적 요구를 효과적으로 해결하기 위해 전문적인 교육 개입이 필요합니다.
4. 특수교육교사: 특수교육교사는 초·중등교육법 제2조제4호에 따른 특수학교 교원면허를 소지한 면허를 가진 전문가. 이 교사들은 특수교육 대상자에게 교육을 제공할 책임을 위임받고 있습니다. 그들의 전문적인 훈련은 학생들의 독특한 요구를 충족시키는 데 필요한 기술과 지식을 갖추고 있습니다.
5. 후견인 : 후견인이란 특수교육을 받을 수 있는 개인의 권리와 안녕을 보호하는데 적극적으로 관여하는 친권자, 법적 후견인 또는 개인을 말합니다. 보호자들은 그들의 병동의 교육적 필요와 전반적인 복지를 옹호하는 데 중요한 역할을 합니다.
6. 통합 교육: 통합교육은 특수교육 대상자가 일반학교의 또래와 함께 참여하면서 개인의 필요에 맞는 교육을 받을 수 있도록 하는 것을 목표로 합니다. 이 접근법은 장애의 유형이나 심각성에 따른 차별을 방지함으로써 평등, 존엄성 및 존중을 촉진합니다.
7. 개인화된 교육: 개별화된 교육은 장애인의 구체적인 요구와 특성을 충족시키기 위해 교육 계획을 조정하는 것의 중요성을 강조합니다. 다양한 수준의 학교 당국은 교육 목표, 방법, 콘텐츠 및 전문 서비스를 포함하는 개인화된 계획을 개발하고 실행하기 위해 협력합니다. 이 접근 방식은 각 학생의 교육 과정이 학습 잠재력을 최적화하도록 설계되도록 보장합니다.
8. 순환 교육: 순환교육은 특수교육 교사와 인력이 특수교육을 받는 개인을 직접 방문하는 것을 포함합니다. 이러한 방문은 각급 학교, 의료 기관, 가족, 복지 시설과 협력하여 이루어집니다. 그 목적은 장애인들의 삶의 다양한 측면을 포괄하는 종합적인 교육과 지원을 제공하는 것입니다.
9. 진로 및 직업교육: 이 용어는 직업재활훈련, 자립프로그램 및 관련 기관과의 협력 노력을 포함합니다. 목표는 특수교육을 받을 자격이 있는 개인이 학교 환경에서 사회로 원활하게 전환될 수 있도록 하는 것입니다. 이러한 유형의 교육은 그들이 독립적이고 성취감 있는 삶을 영위하는 데 필요한 기술과 지원을 갖추고 있습니다.
10. 특수교육기관: 특수교육기관이란 특수교육 대상자를 대상으로 하는 유치원, 초등학교, 중학교, 고등학교(특성화학과 포함)를 포함한 교육시설을 말합니다. 이러한 기관들은 학생들의 독특한 요구를 충족시키기 위해 맞춤형 과정과 프로그램을 제공하는 특별한 학교와 특별한 학급을 포함합니다.
11. 특별반: 특수학급은 일반학교 내에 설치되어 특수교육 대상자를 대상으로 통합교육 기회를 제공하고 있습니다. 이 클래스들은 홍보합니다.
12. “각급학교”란 「유아교육법」 제2조제2호에 따른 유치원 및 「초ㆍ중등교육법」 제2조에 따른 학교를 말한다.
제2조(정의) 이 법에서 사용하는 용어의 정의는 다음과 같다. <개정 2012. 3. 21., 2021. 3. 23., 2021. 12. 28.>
1. “특수교육”이란 특수교육대상자의 교육적 요구를 충족시키기 위하여 특성에 적합한 교육과정 및 제2호에 따른 특수교육 관련서비스 제공을 통하여 이루어지는 교육을 말한다.
2. “특수교육 관련서비스”란 특수교육대상자의 교육을 효율적으로 실시하기 위하여 필요한 인적ㆍ물적 자원을 제공하는 서비스로서 상담지원ㆍ가족지원ㆍ치료지원ㆍ지원인력배치ㆍ보조공학기기지원ㆍ학습보조기기지원ㆍ통학지원 및 정보접근지원 등을 말한다.
3. “특수교육대상자”란 제15조에 따라 특수교육이 필요한 사람으로 선정된 사람을 말한다.
4. “특수교육교원”이란 「초ㆍ중등교육법」 제2조제4호에 따른 특수학교 교원자격증을 가진 사람으로서 특수교육대상자의 교육을 담당하는 교원을 말한다.
5. “보호자”란 친권자ㆍ후견인, 그 밖의 사람으로서 특수교육대상자를 사실상 보호하는 사람을 말한다.
6. “통합교육”이란 특수교육대상자가 일반학교에서 장애유형ㆍ장애정도에 따라 차별을 받지 아니하고 또래와 함께 개개인의 교육적 요구에 적합한 교육을 받는 것을 말한다.
7. “개별화교육”이란 각급학교의 장이 특수교육대상자 개인의 능력을 계발하기 위하여 장애유형 및 장애특성에 적합한 교육목표ㆍ교육방법ㆍ교육내용ㆍ특수교육 관련서비스 등이 포함된 계획을 수립하여 실시하는 교육을 말한다.
8. “순회교육”이란 특수교육교원 및 특수교육 관련서비스 담당 인력이 각급학교나 의료기관, 가정 또는 복지시설(장애인복지시설, 아동복지시설 등을 말한다. 이하 같다) 등에 있는 특수교육대상자를 직접 방문하여 실시하는 교육을 말한다.
9. “진로 및 직업교육”이란 특수교육대상자의 학교에서 사회 등으로의 원활한 이동을 위하여 관련 기관의 협력을 통하여 직업재활훈련ㆍ 자립생활훈련 등을 실시하는 것을 말한다.
10. “특수교육기관”이란 특수교육대상자에게 유치원ㆍ초등학교ㆍ중학교 또는 고등학교(전공과를 포함한다. 이하 같다)의 과정을 교육하는 특수학교 및 특수학급을 말한다.
11. “특수학급”이란 특수교육대상자의 통합교육을 실시하기 위하여 일반학교에 설치된 학급을 말한다.
12. “각급학교”란 「유아교육법」 제2조제2호에 따른 유치원 및 「초ㆍ중등교육법」 제2조에 따른 학교를 말한다.
The Special Education Act for the disabled and special education consumers has a noble purpose of promoting self-realization and social integration by creating an inclusive educational environment. The Act aims to recognize the unique challenges faced by people with disabilities and to provide them with equal access to quality education and support.
The Act provides a clear definition of key terms used within the provisions to ensure clarity and understanding. Let's take a closer look at these definitions and get a deeper understanding of the scope and implications of the law.
1. Special education: The term refers to a special form of education that meets the educational needs of individuals with disabilities or special educational requirements. This includes providing customized training courses along with special education-related services to address these individuals' unique characteristics and learning needs.
2. Special education-related services: These services play an important role in supporting the disabled. It includes counseling support, family support, treatment support, support personnel, auxiliary engineering device support, learning support, commuting support, and information access support. These services are essential to creating a comprehensive and supportive educational environment.
3. Persons eligible for special education: It refers to individuals selected to receive special education in accordance with the standards under Article 15 of the Act. These people need professional educational interventions to effectively address their specific disabilities or educational needs.
4. Special education teacher: Special education teacher is a licensed professional with a special school teacher license under Article 2 Subparagraph 4 of the Elementary and Secondary Education Act. These teachers are entrusted with the responsibility to provide education to those subject to special education. Their professional training has the skills and knowledge necessary to meet students' unique needs.
5. Guardian: Guardian refers to a person with parental authority, legal guardian, or individual who is actively involved in protecting the rights and well-being of an individual to receive special education. Carers play an important role in defending the educational needs and overall welfare of their wards.
6. Integrated education: Integrated education aims to ensure that those subject to special education can receive education tailored to their individual needs while participating with peers in general schools. This approach promotes equality, dignity and respect by preventing discrimination based on the type or severity of disability.
7. Personalized Education: Individualized education emphasizes the importance of coordinating education plans to meet the specific needs and characteristics of people with disabilities. School authorities at different levels work together to develop and implement personalized plans that include educational goals, methods, content, and professional services. This approach ensures that each student's curriculum is designed to optimize their learning potential.
8. Circular education: Circular education involves special education teachers and personnel visiting special education individuals in person. These visits are made in collaboration with schools, medical institutions, families, and welfare facilities at all levels. The aim is to provide comprehensive education and support covering various aspects of the lives of disabled people.
9. Career and Vocational Education: this term includes vocational rehabilitation training, self-reliance programs, and collaborative efforts with related agencies. The goal is to ensure that individuals eligible for special education can transition smoothly from school environment to society. This type of education has the skills and support they need to lead independent and fulfilling lives.
10. Special educational institutions: Special educational institutions refer to educational facilities including kindergartens, elementary schools, middle schools, and high schools (including specialized departments) for special education subjects. These institutions include special schools and special classes that offer customized courses and programs to meet students' unique needs.
11. Special class: Special classes are installed in general schools to provide integrated education opportunities for special education subjects. These classes promote
Special Education Act for Persons with Disabilities, etc
Article 1 (Purpose) The purpose of this Act is to contribute to self-realization and social integration by providing an integrated educational environment for the disabled and those with special educational needs.
Article 2 (Definition) The definitions of terms used in this Act are as follows. <Revised March 21, 2012, March 23, 2021, December 28, 2021>
1. The term "special education" means education conducted by providing special education-related services under subparagraph 2 and curriculum suitable for characteristics to meet the educational needs of special education recipients.
2. The term "special education-related service" means counseling support, family support, treatment support, support personnel, assistive engineering device support, learning aid support, commuting support, and information access support.
3. The term "person eligible for special education" means a person selected for special education pursuant to Article 15.
4. The term "special education teacher" means a person who has a special school teacher's license under subparagraph 4 of Article 2 of the Elementary and Secondary Education Act and is in charge of the education of persons eligible for special education.
5. The term "guardian" means a person with parental authority, guardian, or other person who actually protects persons eligible for special education.
6. The term "integrated education" means that persons eligible for special education receive education suitable for individual educational needs with their peers without being discriminated against according to the type of disability and degree of disability in general schools.
7. The term "individualized education" means education that the heads of various levels of schools establish and implement a plan that includes educational goals, educational methods, educational contents, special education-related services, etc. suitable for the type of disability and disability characteristics.
8. The term "circular education" means schools, medical institutions, families, or welfare facilities (welfare facilities for the disabled, child welfare facilities, etc.) at various levels by special education teachers and personnel in charge of special education-related services. The same shall apply hereinafter) It refers to education conducted by visiting special education targets in person.
9. The term "career and vocational education" means vocational rehabilitation training, self-reliance training, etc. through the cooperation of related institutions for the smooth movement of persons eligible for special education from school to society, etc.
10. The term "special education institution" means a kindergarten, elementary school, middle school, or high school (including a major department) to a person eligible for special education. (hereinafter the same shall apply) It refers to special schools and special classes that educate the courses.
11. The term "special class" means a class established in a general school to provide integrated education for persons eligible for special education.
12. The term "schools at each level" means kindergartens under subparagraph 2 of Article 2 of the Early Childhood Education Act and schools under Article 2 of the Elementary and Secondary Education Act.