학교폭력예방 및 대책(제6조. 기본계획의 수립)에 관한 법률 Act on the Prevention and Countermeasures of School Violence (Establishment of a Basic Plan)
학교폭력 예방 및 대책에 관한 법률 제6조는 법의 목적을 효율적으로 달성하기 위한 종합계획의 수립에 중점을 두고 있습니다. 교육부장관은 학교폭력대책위원회의 심의를 거쳐 학교폭력 예방 및 대책에 관한 기본계획을 수립·시행할 책무가 있습니다. 다음은 법에 명시된 핵심 사항입니다:
1. 교육부장관은 학교폭력대책위원회의 의견과 심의를 받아 학교폭력 예방 및 대책에 관한 기본계획을 수립·시행합니다. 이 계획은 학교 폭력을 효과적으로 해결하기 위한 지침이 됩니다.
2. 5년마다 기본 계획이 수립됩니다. 교육부장관은 수립과정에서 관련 중앙행정기관 및 기타 이해관계자의 의견을 수렴할 것입니다. 기본 계획에서는 다음과 같은 다양한 중요한 측면을 다룹니다:
가. 학교폭력 근절을 위한 조사, 연구, 교육 및 지도.
나. 학교폭력 피해자에 대한 치료, 재활 및 그 밖에 필요한 조치 지원.
다. 학교폭력 근절을 위한 행정기관과 교육기관 간의 협력 및 지원.
라. 제14조제1항에 따른 전문상담사의 배치 및 그 활동에 대한 행정적·재정적 지원.
마. 학교폭력 예방에 종사하는 전문단체 또는 전문가에 대한 행정적·재정적 지원, 피해자 및 가해자에 대한 치료 및 교육 제공.
바. 그 밖에 학교폭력 예방 및 대책을 위하여 필요하다고 인정하는 사항.
3. 교육부장관은 교육청이 대통령령으로 정하는 특별시, 광역시, 특별자치시, 도 및 특별자치도(시·도)에서 실시하는 학교폭력의 예방 및 대책을 평가하고 이를 홍보할 책무도 있습니다.
이 조항들의 목적은 학교 폭력을 예방하고 해결하기 위한 포괄적이고 잘 조정된 접근법을 확립하는 것입니다. 이 법은 기본계획과 그에 따른 기본계획을 수립함으로써 관련 이해관계자 간의 효과적인 협력을 도모하고 피해자, 상담자, 전문단체 및 교육기관에 필요한 지원을 제공하고자 합니다. 각 지역 교육청에서 시행하는 예방 및 대책에 대한 정기적인 평가와 공개는 학교폭력과의 싸움에서 투명성과 책임성을 더욱 증진시킵니다.
학교폭력예방 및 대책에 관한 법률
제6조(기본계획의 수립 등)
① 교육부장관은 이 법의 목적을 효율적으로 달성하기 위하여 학교폭력의 예방 및 대책에 관한 정책 목표ㆍ방향을 설정하고, 이에 따른 학교폭력의 예방 및 대책에 관한 기본계획(이하 “기본계획”이라 한다)을 제7조에 따른 학교폭력대책위원회의 심의를 거쳐 수립ㆍ시행하여야 한다. <개정 2012. 3. 21., 2013. 3. 23.>
② 기본계획은 다음 각 호의 사항을 포함하여 5년마다 수립하여야 한다. 이 경우 교육부장관은 관계 중앙행정기관 등의 의견을 수렴하여야 한다. <개정 2012. 3. 21., 2013. 3. 23.>
1. 학교폭력의 근절을 위한 조사ㆍ연구ㆍ교육 및 계도
2. 피해학생에 대한 치료ㆍ재활 등의 지원
3. 학교폭력 관련 행정기관 및 교육기관 상호 간의 협조ㆍ지원
4. 제14조제1항에 따른 전문상담교사의 배치 및 이에 대한 행정적ㆍ재정적 지원
5. 학교폭력의 예방과 피해학생 및 가해학생의 치료ㆍ교육을 수행하는 청소년 관련 단체(이하 “전문단체”라 한다) 또는 전문가에 대한 행정적ㆍ재정적 지원
6. 그 밖에 학교폭력의 예방 및 대책을 위하여 필요한 사항
③ 교육부장관은 대통령령으로 정하는 바에 따라 특별시ㆍ광역시ㆍ특별자치시ㆍ도 및 특별자치도(이하 “시ㆍ도”라 한다) 교육청의 학교폭력 예방 및 대책과 그에 대한 성과를 평가하고, 이를 공표하여야 한다. <신설 2012. 1. 26., 2013. 3. 23.>
Article 6 of the Act on the Prevention and Countermeasures of School Violence focuses on the establishment of a comprehensive plan to efficiently achieve the purpose of the law. The Minister of Education is responsible for establishing and implementing a basic plan for the prevention and countermeasures of school violence after deliberation by the School Violence Countermeasures Committee. The following are the key points of the law:
1. The Minister of Education establishes and implements a basic plan for the prevention and countermeasures of school violence after receiving opinions and deliberations from the School Violence Countermeasures Committee. This plan is a guide to effectively addressing school violence.
2. A basic plan is established every five years. The Minister of Education will collect opinions from relevant central administrative agencies and other stakeholders during the establishment process. The basic plan covers a number of important aspects:
A. Investigation, research, education and guidance to eradicate school violence.
B. Support for treatment, rehabilitation, and other necessary measures for victims of school violence.
C. Cooperation and support between administrative and educational institutions to eradicate school violence.
D. The placement of professional counselors under Article 14 (1) and administrative and financial support for their activities.
E. Administrative and financial support for professional organizations or experts engaged in the prevention of school violence, and treatment and education for victims and perpetrators.
F. Other matters deemed necessary for the prevention and countermeasures of school violence.
3. The Minister of Education is also responsible for evaluating and promoting school violence prevention and measures conducted by the Office of Education in special cities, metropolitan cities, special autonomous cities, provinces, and special autonomous provinces (city/province).
The aim of these provisions is to establish a comprehensive and well-coordinated approach to preventing and addressing school violence. The Act aims to promote effective cooperation among related stakeholders and provide necessary support to victims, counselors, professional organizations, and educational institutions by establishing a basic plan and a basic plan accordingly. Regular evaluation and disclosure of prevention and measures implemented by each local education office further enhances transparency and accountability in the fight against school violence.
Act on the Prevention and Countermeasures of School Violence
Article 6 (Establishment of Basic Plan, etc.) (1) In order to efficiently achieve the purpose of this Act, the Minister of Education shall establish and implement a basic plan for the prevention and countermeasures of school violence (hereinafter referred to as "basic plan") after deliberation by the School Violence Countermeasures Committee under Article 7. <Revised March 21, 2012, March 23, 2013>
② A master plan shall be formulated every five years, including the following matters. In such cases, the Minister of Education shall collect opinions from the relevant central administrative agencies, etc. <Revised March 21, 2012, March 23, 2013>
1. Investigation, research, education, and guidance for the eradication of school violence
2. Support for treatment, rehabilitation, etc. for victims
3. Cooperation and support between administrative and educational institutions related to school violence
4. The placement of professional counselors under Article 14 (1) and administrative and financial support thereof
5. Administrative and financial support for youth-related organizations (hereinafter referred to as "professional organizations") or experts who prevent school violence and provide treatment and education for victims and perpetrators
6. Other matters necessary for the prevention and countermeasures of school violence
③ The Minister of Education shall evaluate and publicize the prevention and measures of school violence by special cities, metropolitan cities, special autonomous cities, provinces, and special autonomous provinces (hereinafter referred to as "Si/Do") education offices, as prescribed by Presidential Decree. <Newly established January 26, 2012, March 23, 2013>