학교폭력예방 및 대책(제16조)피해학생의 보호, 장애학생의 보호) 에 관한 법률 Act on the Prevention and Countermeasures of School Violence (Protection of Victims and Protection of Disabled Students)
학교폭력예방법 제16조는 학교폭력 피해자 보호에 중점을 두고 있습니다. 다음은 이해를 높이기 위한 조항에 대한 설명입니다:
피해자 보호를 위한 조치: 심의위원회는 피해 학생들을 추가 피해로부터 보호하기 위한 다양한 조치를 시행할 권한이 있습니다. 이러한 조치에는 심리 상담, 임시 보호, 치료를 위한 간병, 계층 변경 및 기타 피해자 보호를 위해 필요한 조치가 포함됩니다.
절차 요구사항: 심의위원회는 보호 조치를 요청하기 전에 적절한 절차를 따라야 하며, 피해자와 보호자가 의견을 표명할 수 있는 기회를 주어야 합니다.
적시 구현: 보호조치 요청을 받은 교육장은 피해 학생 보호자의 동의를 얻어 7일 이내에 필요한 조치를 취해야 합니다.
출석 계산: 학교장은 보호조치로 피해학생의 결석이 필요한 때에는 출석을 산정할 때 그 조치에 필요한 날을 포함할 수 있습니다.
학업 평가: 학교장은 제3항에 따른 조치가 피해학생의 학업평가에 부정적인 영향을 미치지 않도록 노력하여야 합니다.
비용 책임: 전문단체 또는 전문가(제1항제1호부터 제3호까지의 규정에 의한)가 제공하는 상담이나 그 밖의 지원서비스에 필요한 비용은 피해학생의 보호자가 부담합니다. 다만, 신속한 치료가 필요한 경우에는 학교안전공제회 또는 시·도교육청에서 보상청구권을 가지고 부담할 수 있습니다.
공제 혜택: 학교장 또는 피해학생 보호자는 필요하다고 인정하는 경우 「학교안전사고 예방 및 보상에 관한 법률」에 따른 학교안전공제회에 직접 공제혜택을 요청할 수 있습니다.
추가내용 : 피해자보호, 지원범위, 상환청구, 지급절차 등에 관한 사항은 대통령령으로 정한다.
또한, 제16조의2는 장애로 인해 학교폭력의 표적이 될 수 있는 장애학생의 보호에 대해서도 다루고 있습니다. 누구도 자신의 장애를 이유로 장애학생을 상대로 학교폭력을 해서는 안 된다고 규정하고 있습니다. 심의위원회는 심의과정에서 특수교육 전문가 또는 장애인 전문가의 참여를 요구할 수 있습니다. 위원회는 또한 학교폭력으로 피해를 입은 장애 학생들을 보호하기 위한 전문적인 상담이나 치료 방안의 제공을 요청할 수 있습니다.
이 설명 요약은 일반 대중을 위한 주요 조항에 대한 단순한 이해를 제공하는 것을 목적으로 하며 법률 자문으로 간주되어서는 안 됩니다.
학교폭력예방 및 대책에 관한 법률
제16조(피해학생의 보호)
① 심의위원회는 피해학생의 보호를 위하여 필요하다고 인정하는 때에는 피해학생에 대하여 다음 각 호의 어느 하나에 해당하는 조치(수 개의 조치를 동시에 부과하는 경우를 포함한다)를 할 것을 교육장(교육장이 없는 경우 제12조제1항에 따라 조례로 정한 기관의 장으로 한다. 이하 같다)에게 요청할 수 있다. 다만, 학교의 장은 학교폭력사건을 인지한 경우 피해학생의 반대의사 등 대통령령으로 정하는 특별한 사정이 없으면 지체 없이 가해자(교사를 포함한다)와 피해학생을 분리하여야 하며, 피해학생이 긴급보호를 요청하는 경우에는 제1호, 제2호 및 제6호의 조치를 할 수 있다. 이 경우 학교의 장은 심의위원회에 즉시 보고하여야 한다. <개정 2012. 3. 21., 2017. 4. 18., 2019. 8. 20., 2020. 12. 22., 2021. 3. 23.>
1. 학내외 전문가에 의한 심리상담 및 조언
2. 일시보호
3. 치료 및 치료를 위한 요양
4. 학급교체
5. 삭제 <2012. 3. 21.>
6. 그 밖에 피해학생의 보호를 위하여 필요한 조치
② 심의위원회는 제1항에 따른 조치를 요청하기 전에 피해학생 및 그 보호자에게 의견진술의 기회를 부여하는 등 적정한 절차를 거쳐야 한다. <신설 2012. 3. 21., 2019. 8. 20.>
③ 제1항에 따른 요청이 있는 때에는 교육장은 피해학생의 보호자의 동의를 받아 7일 이내에 해당 조치를 하여야 한다. <개정 2012. 3. 21., 2019. 8. 20.>
④ 제1항의 조치 등 보호가 필요한 학생에 대하여 학교의 장이 인정하는 경우 그 조치에 필요한 결석을 출석일수에 포함하여 계산할 수 있다. <개정 2012. 3. 21., 2021. 3. 23.>
⑤ 학교의 장은 성적 등을 평가하는 경우 제3항에 따른 조치로 인하여 학생에게 불이익을 주지 아니하도록 노력하여야 한다. <개정 2012. 3. 21., 2021. 3. 23.>
⑥ 피해학생이 전문단체나 전문가로부터 제1항제1호부터 제3호까지의 규정에 따른 상담 등을 받는 데에 사용되는 비용은 가해학생의 보호자가 부담하여야 한다. 다만, 피해학생의 신속한 치료를 위하여 학교의 장 또는 피해학생의 보호자가 원하는 경우에는 「학교안전사고 예방 및 보상에 관한 법률」제15조에 따른 학교안전공제회 또는 시ㆍ도교육청이 부담하고 이에 대한 상환청구권을 행사할 수 있다. <개정 2012. 1. 26., 2012. 3. 21., 2021. 3. 23.>
1. 삭제 <2012. 3. 21.>
2. 삭제 <2012. 3. 21.>
⑦ 학교의 장 또는 피해학생의 보호자는 필요한 경우 「학교안전사고 예방 및 보상에 관한 법률」 제34조의 공제급여를 학교안전공제회에 직접 청구할 수 있다. <신설 2012. 1. 26., 2012. 3. 21.>
⑧ 피해학생의 보호 및 제6항에 따른 지원범위, 상환청구범위, 지급절차 등에 필요한 사항은 대통령령으로 정한다. <신설 2012. 3. 21., 2021. 3. 23.>
제16조의2(장애학생의 보호)
① 누구든지 장애 등을 이유로 장애학생에게 학교폭력을 행사하여서는 아니 된다.
② 심의위원회는 피해학생 또는 가해학생이 장애학생인 경우 심의과정에 「장애인 등에 대한 특수교육법」 제2조제4호에 따른 특수교육교원 등 특수교육 전문가 또는 장애인 전문가를 출석하게 하거나 서면 등의 방법으로 의견을 청취할 수 있다. <신설 2020. 12. 22.>
③ 심의위원회는 학교폭력으로 피해를 입은 장애학생의 보호를 위하여 장애인전문 상담가의 상담 또는 장애인전문 치료기관의 요양 조치를 학교의 장에게 요청할 수 있다. <개정 2019. 8. 20., 2020. 12. 22.>
④ 제3항에 따른 요청이 있는 때에는 학교의 장은 해당 조치를 하여야 한다. 이 경우 제16조제6항을 준용한다. <개정 2012. 3. 21., 2020. 12. 22.>
[본조신설 2009. 5. 8.]
Article 16 of the School Violence Prevention Act focuses on protecting victims of school violence. The following is an explanation of the provisions for better understanding:
Measures for Victim Protection: The Review Board has the authority to implement various measures to protect the affected students from further damage. These measures include psychological counseling, temporary protection, nursing for treatment, class change, and other measures necessary for victim protection.
Procedure Requirements: The Review Board must follow appropriate procedures before requesting protective action and give victims and carers the opportunity to express their opinions.
Timely Implementation: Upon receiving a request for protective action, the head of the school must take the necessary action within seven days with the consent of the victim's guardian.
Calculation of attendance: If the principal needs the absence of the victim as a protective measure, he/she may include the day necessary for the measure when calculating attendance.
Academic Evaluation: The principal shall endeavor to prevent measures under paragraph (3) from negatively affecting the academic evaluation of victims.
Cost Liability: Expenses incurred in counseling or other support services provided by professional organizations or experts (under paragraph (1) 1 through 3) shall be borne by the victim's guardian. However, if prompt treatment is required, the School Safety Mutual Aid Association or the Metropolitan and Provincial Office of Education may pay for it with the right to claim compensation.
Deduction benefits: If deemed necessary, the principal or the guardian of the victim may directly request the school safety deduction association under the School Safety Accident Prevention and Compensation Act.
Additional contents: Matters concerning victim protection, scope of support, reimbursement claim, payment procedure, etc. shall be prescribed by Presidential Decree.
In addition, Article 16-2 deals with the protection of disabled students who can be targets of school violence due to disabilities. It stipulates that no one should commit school violence against disabled students for their disabilities. The Deliberation Committee may request the participation of special education experts or experts with disabilities during the deliberation process. The Commission may also ask for professional counseling or treatment to protect disabled students affected by school violence.
This description summary is intended to provide a simple understanding of key provisions for the general public and should not be considered a legal advisory.
Act on the Prevention and Countermeasures of School Violence
Article 16 (Protection of Victims) (1) The Deliberation Committee shall take any of the following measures (including cases where several measures are imposed at the same time) for the victim student if deemed necessary for the protection of the victim student. the same shall apply hereinafter). However, the head of a school shall separate the perpetrator (including teachers) from the victim without delay unless there are special circumstances prescribed by Presidential Decree, such as the victim's objection, and may take measures under subparagraphs 1, 2, and 6. In such cases, the head of the school shall immediately report to the Deliberation Committee. <Revised March 21, 2012, April 18, 2017, August 20, 2019, December 22, 2020, March 23, 2021>
1. Psychological counseling and advice by internal and external experts
2. Temporary protection
3. Nursing care for treatment and treatment
4. Class change
5. Delete <March 21, 2012>
6. Other measures necessary for the protection of victims
② Before requesting measures under paragraph (1), the Deliberation Committee shall go through appropriate procedures, such as granting victims and their guardians an opportunity to state their opinions. <Newly established March 21, 2012, August 20, 2019>
③ When a request under paragraph (1) is made, the head of the education office shall take the relevant measures within seven days with the consent of the guardian of the victim student. <Revised March 21, 2012, August 20, 2019>
④ Where the head of the school recognizes a student in need of protection, such as measures under paragraph (1), the absence necessary for such measures may be calculated by including the number of days of attendance. <Revised March 21, 2012, March 23, 2021>
⑤ When the head of a school evaluates grades, etc., he/she shall endeavor not to penalize students due to measures under paragraph (3). <Revised March 21, 2012, March 23, 2021>
⑥ Expenses incurred in receiving counseling, etc. under paragraph (1) 1 through 3 from a professional organization or expert shall be borne by the guardian of the victim. However, if the head of the school or the guardian of the victim student wants to promptly treat the victim, the school safety deduction association or the city/provincial education office under Article 15 of the School Safety Accident Prevention and Compensation Act may bear the burden and exercise the right to claim reimbursement. <Revised January 26, 2012, March 21, 2012, March 23, 2021>
1. Delete <March 21, 2012>
2. Delete <March 21, 2012>
⑦ The head of a school or the guardian of a victim student may directly request deduction benefits under Article 34 of the Act on the Prevention and Compensation of School Safety Accidents to the School Safety Mutual Aid Association, if necessary. <Newly established January 26, 2012, March 21, 2012>
⑧ Matters necessary for the protection of victims and the scope of support, scope of claims for repayment, payment procedures, etc. under paragraph (6) shall be prescribed by Presidential Decree. <New March 21, 2012, March 23, 2021>
Article 16-2 (Protection of Students with Disabilities) (1) No person shall exercise school violence against students with disabilities on the grounds of disabilities, etc.
② Where the victim or the perpetrator is a disabled student, the Deliberation Committee may require special education experts, such as special education teachers, or experts with disabilities, to attend the deliberation process or hear their opinions in writing. <Newly established December 22, 2020>
③ The Deliberation Committee may request the head of a school to provide counseling for counselors specializing in persons with disabilities or to provide medical treatment measures for persons with disabilities to protect students with disabilities affected by school violence. <Revised August 20, 2019, December 22, 2020>
④ When a request under paragraph (3) is made, the head of the school shall take the relevant measures. In such cases, Article 16 (6) shall apply mutatis mutandis. <Revised March 21, 2012, December 22, 2020>
[New theory May 8, 2009]